Resor

AU-PAIR FRÅGOR

Hur länge tycker du man ska vara au-pair?
Det är inget jag kan svara på utan det är från person till person. Men jag tycker i alla fall man ska vara en aupair i minst 6 månader annars får man inte med sig hela upplevelsen enligt mig.

Vill bli aupair med vet inte i vilket land jag vill bli det i, vad tycker du är bäst?
Kan inte heller svara på denna fråga, men de vanligaste länderna att åka som aupair till är USA och England, där finns också stora au-pairföreningar m.m. Jag själv ville helst åka till Grekland eller Spanien då det är lite annorlunda att vara au-pair där. Det ligger i Europa men ändå långt bort från Sverige, det är bättre väder (självklart kan det även va dåligt väder också, men i överlag mycket varmare än Sverige), folket är annorlunda, hela kulturen är annorlunda. Så när jag hittade en bra familj i Grekland så blev det perfekt och jag är otroligt glad att jag åkt hit!

Hur har du skaffat dina vänner och är det svårt att hitta folk att umgås med?
De flesta svenska vänner jag har här har hittat mig via min blogg, förmodligen via Google och sen kontaktat mig. Jag har även startat en Facebook grupp som heter "Svenskar i Aten" då jag var ny här och mer och mer verkar hitta till gruppen vilket är skoj. Sen har jag hittat min närmsta vän här nere och andra bra vänner genom Facebook gruppen "Foreign girls living in Athens". Har även träffat kompisar genom andra kompisar här nere. Men all cread till Facebook, som löser det mesta :D

Kan man gå några slags kurser på ett universitet för att komma ut i ungdomslivet ellert har du andra förslag?
Har haft kompisar som studerat grekiska här nere och genom det träffat kompisar, så visst kan man göra så. En av mina otroligt bra vänner, som tyvärr flyttat från Aten nu gick på skolan Kapodistrian i området Zografou. Men annars skulle jag rekommendera att bli medlem på Facebookgrupperna jag nämnde ovan. Börja skriv med någon, fråga om ni ska ta en kaffe och sen så har man halva foten inne! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0