Resor

VARNING FÖR KÄNSLIGA!!!

Alla vegetarianer, jag varnar er stort, kolla inte vidare och ni känsliga tittare jag varnar er, bilderna nedan kan vara lite "to much". Hoppas inte jag bryter några lagar på vilka bilder det är okej att lägga upp här på bloggen, haha. 

Tänkte i alla fall fortsätta berätta om min påsk i Chrisso och har kommit från till söndagen den 24 nu. 


Denna söndagen var det tidig uppgång, i alla fall för grabbarna i huset. Som jag berättade i tidigare Chrissoinlägg om lördagen, dagen innan så är man i kyrkan kl 12 på natten och går sedan hem och äter och firar att Jesus har återuppstått så det blir/blev ganska sen läggdags den natten så ska man upp tidigt, då för att börja röka/grilla lammen. Jag vaknade dock till strax innan åtta och gick då ut till de andra som gått upp tidigt för att kolla hur de gör när de förbereder dessa grekiska påskdelikatesser. 

Lammen lindas in i ett speciellt papper för att sedan i flera timmar ligga över glödande kol. Lammen måste hela tiden snurras runt så vi turades alla om att sitta och rulla lammen (eller pinnen som lammen sitter fast då såklart). Från klockan åtta till klockan ett skulle lammen rökas/grillas. På bilderna ovan ser ni ja, lamm som ni ser och bland annat mig och barnen som vevar runt lammen över kolet.


Efter en stund kände väl jag och Artemis att det var dags för en paus, då blev det till att plocka blombuketter och göra "tupp, höna eller kyckling" med grässtrån.


Sen back to the lambs! På översta bilden ser ni ett spett med inälvor. Det är blandat hjärta, mjälte, lungor, lever och så, mixat med lite fett mellan inälvsbitarna och runt om är tunntarmen lindad. På bilden längst ner ser ni Kimon som delar på hjärnan, ja, man kan faktiskt äta hjärnan också, detta smakade jag dock inte på.

Ja vet, detta låter väldigt, ja, jag behöver väl inte ens säga hur det låter. Men jag ska säga till er såhär då! Det är faktiskt riktigt bra att man tar till vara på i stort sett alla delar av lammet, då behöver man inte slakta mer lamm. Detta är också otroligt mycket renare än vad t.e.x. DU, stoppar i dig när du äter korv. 


Nu, 5 timmar senare så är lammet klart, detta är ingen snabbmat detta inte! Pappret som lammen är i tas av och sedan grillas lammen utan papper för att skinnet ska bli mer knaprigt.


Efter en heldags grillande och en stor/fet grekisk påsklunch så blev det som varje dag, vila. På kvällen var lite "fest" i byn igen. Dansare uppträdde och dansade grekiska danser, musik spelades och det var en härlig stämning.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åååå....vilken härlig grekisk påskupplevelse du haft och vi fått se- tack för det =)



Kram mam och pap

2011-04-28 @ 22:29:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0