Resor

LÖRDAG 23/4

Fortsätter berätta om påsken jag firade i familjens by Chrisso.

Lördagen den 23 så var det dags att förbereda lammen inför morgondagen då de skulle rökas/grillas. Så på förmiddagen så var det dags att ta bort lite skinn, trä en pinne från bakdelen av lammet sedan ut genom hjärnan så att lammet ska kunna grillas dagen efter. Att se detta var för mig helt knäppt, men alla andra var ju vana, detta är en stor grekisk tradition. I stort sett alla i Grekland grillar hela lamm på söndagen. Så ja, som ni ser har jag tagit på ett slaktat lamm, på ett härligt ställe, HAHAHA!

På natten gick vi till kyrkan vid ca. halv 12 där var även många andra människor som väntade på att klockan skulle slå tolv. Vi lyssnade lite på vad prästen sa (jag förstod inte ett ord av vad han sa dock) och sedan tände vi ljus (labadas) från en "helig låga". När klockan sedan slog 12 så sa alla till varandra "Xronia polla, kalo pascha, Christios anesti", det betyder ungefär "Glad påsk, jag önskar dig många år, Kristus är uppstånden". Detta säger man och man pussas på kinderna (så gör ju greker ofta, är som våra kramar i Sverige typ). Till svars säger man "Alithos Anésti" vilket betyder ungefär "Sannerligen han har uppstått".

Sedan går man tillbaka till sina hus med sina tända ljus och så är det fest! Vi åt en lammgryta, spenat- och ostpaj, sallad, bröd, ostar och massa annat gott. Grekernas 40 dagars fasta var ju över också, dock är det inte så många som följer fastan i hela 40 dagar, men sista veckan brukar de flesta fasta.

Sen måste jag också nämna en grej grekerna gör med äggen på påsk vilket jag absolut kommer vilja ha kvar som tradition även i Sverige. Ni ser de röda äggen på bordet på bilden ovan va? Med äggen har man en "tävling" om vems ägg som är starkast. Så man slår äggen mot varandra 2 och 2, då kommer en av personerns ägg spricka, sen andras inte. Det ägget som inte sprack tävlar då mot ett annat ägg som inte sprack, tillslut finns det bara ett helt ägg kvar och personen med det ägget är vinnaren! Väldigt roligt faktiskt, trots att jag inte vann!
Sedan efter massa mat och vin så var det dags att lägga sig, klockan var ju ganska mycket då man var i kyrkan 12 på natten och SEN gick hem och firade. Berättar om söndagen lite senare och då VARNAR JAG KÄNSLIGA TITTARE, bilderna där är inget att leka med.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Detdär med äggen gjorde dom o ukraina också berättade karina, men jag och karina och dom bara skrattade åt det, för då är det ju så att alla som har förlorat och fått sitt ägg krossat får ju börja äta, och den som vinner får vänta jättelänge och gå hungrig, härlig vinst hahahah ;) Hoppas ni hade kul det ser superfint ut:)

2011-04-27 @ 16:07:50
Postat av: klara

Detdär med äggen gjorde dom o ukraina också berättade karina, men jag och karina och dom bara skrattade åt det, för då är det ju så att alla som har förlorat och fått sitt ägg krossat får ju börja äta, och den som vinner får vänta jättelänge och gå hungrig, härlig vinst hahahah ;) Hoppas ni hade kul det ser superfint ut:)

2011-04-27 @ 16:08:02
URL: http://mittaupairliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0