Resor

Torsdag

Idag är det röddag här i Grekland, så har varit ledig hela dagen pga. att Theodora och Labros är lediga från jobbet. Det är Ochi Day "Nejdagen" och för att förklara det lite kort så sökte jag upp lite information, om ni är intresserade så läs, annars bara hoppa över :Historien går tillbaka till andra världskriget, till den 28 oktober 1940. Då ställde Mussolini ett ultimatum till grekerna. Låt axelmakterna Italien och Tyskland gå in i Grekland och besätta vissa strategiskt viktiga punkter, annars blir det krig. Den grekiske statschefen Ioannis Metaxas sade Ochi - nej. Snart därefter invaderades Grekland av Italienska trupper som kom från Albanien. Grekland blev involverat i andra världskriget. Dagen firas i hela Grekland, Cypern och Grekiska samhällen runt om i världen den 28 oktober varje år till minne av Greklands premiärminister Ioannis Metaxas som sa NEJ!.



Så, tänkte fortsätta berätta om dagen... Åkte med Breeynn in till centrum och mötte Alexandra, vi fikade lite, gick runt, kollade på alla folk med grekiska flaggar o.s.v. Det var meningen att vi skulle kolla på en parad, men vi kom dit precis när den slutade, men jaja, det gör inte så mycket.


Kommentarer
Postat av: Mamma suz

Tack för info, kul att veta lite om helgdagen :)

2010-10-28 @ 21:09:10
Postat av: Morfar

Bra forskat Jessica.Känner till krigssituationen,men inte helgdagen.Metaxa känner jag också väl till men då menar jag grekisk konjak:)F.ö.-krya på dej--kram

2010-10-28 @ 21:36:02
Postat av: Jessica

Morfar: Tackartackar, då fick jag lära dig lite för en gång skull du kloka människa :D

haha, metaxa okej, det kände jag inte till, kanske inte så konstigt eftersom konjak inte precis faller mig i smaken... tack! kraaam

2010-10-28 @ 22:55:50
URL: http://mittgreklandsliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0